Van The Arches naar Zion National Park - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van donan - WaarBenJij.nu Van The Arches naar Zion National Park - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van donan - WaarBenJij.nu

Van The Arches naar Zion National Park

Door: Anne

08 Mei 2014 | Verenigde Staten, Moab

Op naar de volgende nationale parken, wat zijn er veel en wat zijn ze mooi. The Arches liggen bij het adventure plaatsje Moab. In dit nationaal park zijn allerlei bogen te zien die door erosie zijn ontstaan. Wat erg handig is dat je bij elk park een krantje krijgt met alle trails die je kunt lopen en hoelang ze duren. Vandaag dus wat trails gedaan in totaal ongeveer 9 km gelopen. Hier en daar zaten er wel wat kuitenbijtertjes bij, maar dat is goed voor de beenspiertjes. Na een mooie zonsondergang werd het tijd om terug te keren naar de camping om daar een heerlijke maaltijd te maken. De volgende ochtend zijn we verder gereden naar de “Canyonlands” National park, dit park wat veel minder druk is dan degene die we al gezien hebben, was erg de moeite waard. Hier hebben we ook weer verschillende hikes gedaan, waarvan een naar een “groot gat” waar er twee verschillende theorieën over zijn, hoe deze ontstaan zou zijn. Deze hike was over rotsen en vrij hoog en zonder enig houvast, maar goed aangezien de spiertjes al aardig opgewarmd zijn de afgelopen weken zijn we er zonder kleerscheuren vanaf gekomen! In dit park kwamen we dan ook voor de derde keer een Amerikaans gepensioneerd stel tegen , dat betekent dan ook weer even bijkletsen en gelijk een slaapplaats voor een vakantie naar Florida! Wat trouwens erg opvalt, is dat de gemiddelde leeftijd van toeristen zowel uit eigen land als uit het buitenland erg hoog ligt. Ook zie je veel dames en heren die “iets” teveel lekker eten en aardig uitgedijd zijn. Tja in Amerika kan alles!
Op naar Capitol Reef een vrij klein park, met een wel erg leuke off road route ook geschikt voor Campervans tot 27 feet! Als je het filmpje ziet dat gemaakt is met de gopro op de campervan vraag je je vast af hoe iemand met een camper van 26 feet lang hier de “bochtjes” neemt. De route liep door de Canyon of tewel de Capital Gorge en was erg nauw, op het eind van de route kon je te voet verder lopen. Dit hebben we gedaan, maar aangezien het ongeveer 35 graden was en dus erg heet hebben we hier maar een korte wandeling gemaakt.
De volgende ochtend weer fris en fruitig en klaar om naar Bryce te gaan, dit park staat bekend om zijn hoodoos. Het is vooral een park met viewpoints en een aantal hikes. De hike die we gedaan hebben, leidde tot tussen de hoodoos, een hike die erg mooi is. Alleen wel steil, met smalle paadjes en DIEPE afgronden zonder hekkens of dergelijke. Tja zoals jullie wel weten houd ik wel van hoogtes, maar hier was ik toch wel wat minder van gecharmeerd.
We hadden al wat eerder op deze reis wildlife gespot, maar hoe meer hoe beter. Langs de weg kwamen we de pronghorn tegen, een soort hert met witte strepen, de chipmunk en ja degene die ik zo graag wilde zien de prairie dog. Echt grappig hoe de prairie dogs met elkaar communiceren, als er gevaar dreigt of als ze een “nieuwtje” aan elkaar doorgeven. We hadden het in de serie van North America al gezien hoe schattig ze zijn, maar wat is er beter om het in het echt te zien. Jammer genoeg had de mountain lion het te druk met andere dingen en hebben we van deze knapperd dan ook geen glimp kunnen opvangen. Na een dag vol indrukken waren we dan ook wel een beetje moe!
Wat een verschillende landschappen heeft Amerika toch, geweldig! Next destination Zion National Park……… wow er lijkt geen einde te komen aan het natuurlijk schoon! Hier verblijven we dan ook twee nachten. De eerste dag hebben we het park verkend en een aantal korte hikes gemaakt. De volgende dag hebben we schoeisel en een stok gehuurd om een aantal uren comfortabel door het water te kunnen hiken. Deze hike start voor 20 min. over een verhard pad en dan kun je er voor kiezen of je drogen of natte voeten wilt, want de tocht vervolgt verder door het water, deze was nu ongeveer 11 graden, dus goed te doen. Het is handig om hiervoor dan ook schoenen, met speciale sokken en een stok te gebruiken, alhoewel het natuurlijk ook zonder kan, wat soms kan leiden tot hilariteit of een pijnlijke val. Aangezien de rivier vol ligt met grote keien en er hier en daar ook een redelijk stroming zit. Een goede voorbereiding is het halve werk! Vanaf de Gateway to the Narrows zijn we naar Wallstreet gelopen (geen goud gevonden in de rivier) aangezien we dit sneller hadden gedaan dan gepland zijn we verder Wallstreet ingegaan tot het eind. Daarna moesten we helaas terug om de laatste bus terug naar de camping te halen. Deze hike is één van de mooiste die we gedaan hebben, qua avontuur, maar ook qua beleving… Geweldig om door het water te hiken tussen de Canyon die steeds nauwer werd. Super… Een echte aanrader… we zouden deze tocht zo weer over doen, maar dan nog verder dan we nu gekomen zijn. Al met al zijn we zo’n 4 á 5 uur onderweg geweest. Het was helemaal top………

• 13 Mei 2014 - 19:20

Jenny:

Hee vakantiegangers, dat ziet er allemaal weer prima uit.
    jullie genieten weer volop zo te lezen, geniet van de laatste week en en een goede terugreis.

Gr. Jenny

• 13 Mei 2014 - 21:13

Pa:

Prachtige natuur, geniet er nog even van.
    Goede terugvlucht en tot donderdag.